Drukarka sieciowa to drukarka posiadająca interfejs sieciowy, podłączona do sieci lokalnej, mogąca obsługiwać wiele komputerów co oznacza istotną oszczędność kosztów w środowisku biurowym.
Aby korzystać z drukarki sieciowej, komputer który hostuje musi być cały czas włączony oraz podłączony do sieci
Należy na początku dodać drukarkę na system serwera
Po wejściu w panel sterowania > sprzęt > urządzenia i drukarki należy kliknąć "dodaj drukarkę", a później "Drukarki, której szukam, nie ma na liście."
Po tym, zaznaczamy opcję "Dodaj drukarkę, używając adresu TCP/IP lub nazwy hosta"
W następnym okienku zaznaczamy "urządzenie TCP/IP", a następnie wpisujemy adres IPv4 urządzenia i nazwę portu.
Jeżeli wszystko dobrze wpiszemy znajdzie nam naszą drukarkę oraz da nam opcję instalacji sterowników oraz udostępniania dla innych
Udostępnianie musimy włączyć jeżeli chcemy żeby inne urządzenia podpięte do sieci mogły jej używać.
Po skończeniu wpisywania wszystkich parametrów nasza praca na serwerze jest skończona.
Pierwszym krokiem jest włączenie ustawień, a w nich Drukarki i skanery
Nasza drukarka nie będzie dostępna na liście, więc musimy kliknąć znajdź drukarkę, odczekać chwilę a później dodaj drukarkę.
Żeby dodać naszą drukarkę należy wybrać "Wybierz drukarkę udostępnioną według nazwy" a pod tą opcją wpisać nazwę komputera i nazwę drukarki tak jak na przykładzie.
Po poprawnym wpisaniu informacji drukarka będzie połączona z komputerem i będziemy mogli z niej korzystać tak jakby była normalnie połączona ze stacją roboczą.